De tovenaars van El Taller De Brujo maken caps van bijzondere materialen

Petten van antiek kant, kralen, opa’s pakken en sporttruien

Lisa Goudsmit
fashionweek.nl/.webloc

De caps van El Taller De Brujo zijn allesbehalve gewoon: het zijn handgemaakte unica, gemaakt van onder meer vintage kimono’s, kant en oude sporttruien. Hendry Perdon en Edu Martens leggen uit wat hen inspireert in hun bijzondere werkproces.

Hendry Perdon en Edu Martens zijn niet nieuw in de mode, maar komen nu wel met een nieuwe lijn. Onder de noemer ‘El Taller De Brujo’, oftewel ‘de werkplaats van de tovenaar’, maken de 55-jarige ontwerpers caps van materialen die ze overal en nergens vinden. Overal waar je kijkt in hun eigen werkplaats, zie je stukken stof, rollen leer en patronen. In hun knusse atelier in de hoofdstedelijke Spaarndammerbuurt in Amsterdam maken de heren de petten, maar ook materialen die we hebben. Maar ook tassen, kleding en theaterkostuums. Voor de toeristen liggen er overigens ook kussens met typische Amsterdamse School-huisnummers in de etalage. “Er lopen hier allerlei mensen langs die blijven staren naar ons werk. De caps trekken verschillende klanten. We kregen laatst ook bijvoorbeeld een mail van een voetbalcoach die interesse heeft. Maar ook creatieven, dansers en acteurs vinden de caps leuk!”

Jullie werken al decennia in de mode, wat hebben jullie allemaal al gedaan?
Perdon: “We kennen elkaar van de Rietveld Academie, waar we allebei als mode-ontwerpers afstudeerden in 1987. Daarna werkten we apart van elkaar zo’n tien jaar bij allerlei modemerken. Ondertussen werkten we ook voor theaterproducties, we maakten en maken kostuums: van couturejurken en dikmaak-pakken tot laatst nog een muizenpak.”

Martens: “In de jaren 90 hadden we samen een eigen merk met truien en T-shirts: Pehron. Het was best populair, maar daar zijn we mee gestopt omdat we een beetje mode-moe waren. Dat kwam mede omdat onze truien waren gekopieerd. Ondertussen maakten we dus ook theaterkostuums. Dat heeft onze horizon verbreed, omdat we uitgedaagd werden andere methodes te gebruiken ente werken met de materialen die we hebben. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus nu zijn we weer in de mode beland.”

“Het is niet gewoon knip, knip en klaar”

Wat is het idee achter de caps?
Henry: “Net als met die kostuums maken we de caps van materialen die we overal vinden. Ik maak nu bijvoorbeeld modellen van oude pakken van mijn opa. Met gebruikte materialen ga je anders om. Je hebt niet altijd meters stof, dus je moet patronen anders neerleggen zodat het past en je er een pet uit kan halen. Het is niet gewoon knip, knip en klaar. Het is een uitdaging, maar dat maakt het resultaat wel heel interessant. We vinden de caps zelf heel leuk en krijgen er ook heel goede reacties op van mensen die langskomen, bijvoorbeeld van acteurs die we kleden voor theaterproducties en mensen die gewoon langs ons atelier lopen.”

Van wat voor materialen maken jullie nog meer caps?
Martens: “Bijvoorbeeld van vintage obi’s, de ceinturen van kimono’s, en van basketbaltassen, sporttruien en antiek kant. Er zijn drie soorten caps, in drie prijscategorieën: sportieve caps voor 160 euro, couture caps voor circa 250 euro en haute couture caps van zo’n 500 euro. Niet goedkoop misschien, maar er zit onwijs veel werk in. Het zijn allemaal handgemaakte unica, op de duurste categorie naaien we bijvoorbeeld antieke kralen per stuk. De caps zijn eigenlijk ook ontstaan vanuit onze kunst, het autonome werk dat we maken onder de noemer El Taller Del Perdón.” Perdon: “Dat betekent de werkplaats van de vergeving, maar zonder streepje is Perdon ook mijn achternaam.”

Hoe kwamen jullie eigenlijk op de merknaam El Taller De Brujo?
Perdon: “Voor theaterproducties werken we onder de noemer El Taller, dat ‘de werkplaats’ in het Spaans betekent. Zeg het maar heel snel achter elkaar, dan zeg je ‘atelier’. El Taller De Brujo is de merknaam van onze caps en kleding, het betekent ‘de werkplaats van de tovenaar’. We kwamen hierop omdat we nieuwe dingen maken uit bestaande stukken, als tovenaars.”

“We voelen de drang te creëren”

Wat maken jullie, behalve caps en kostuums, momenteel nog meer?
Martens: “Na ons modemerk Pehron zijn we wel altijd doorgegaan met kleding maken. De werkwijze daarvan is hetzelfde als die van de caps. Zo hebben we T-shirts en broeken gemaakt van andere, bestaande stukken. Een joggingbroek van sweaters bijvoorbeeld of een T-shirt waar we het logo van hebben gedeconstrueerd tot een nieuw beeld. We halen items compleet uit elkaar en maken er iets nieuws van. We maken oplossingen voor uitdagingen die we onszelf opleggen, zoals vierkante armsgaten maken in een shirt. Dit zijn allemaal enkele stuks, die gaan niet in productie.”

Perdon: “We reinigen alle materialen eerst, weken ze en waar nodig halen de stukken heel precies uit elkaar. Niet iedereen realiseert zich hoeveel werk dat is, maar we vinden het heerlijk, het is bijna meditatief. We voelen de drang te creëren. Kijk, hier hebben we bijvoorbeeld een jasje gemaakt van een borduursel dat we binnenstebuiten hebben gekeerd. Of deze jas, gemaakt van een oude kampeertent die we op straat vonden. Als je wilt, kun je jezelf zelfs vastzetten met haringen.”

“Het is een ander soort mode dat wij maken, we willen niet meedoen met modetrends”

Bijzondere en soms komische stukken dus, maar het lijken niet altijd draagbare stukken?
Perdon: “Het gaat ons om het vinden van nieuwe structuren, materialen en vormen. Het maakproces is heel belangrijk. We zijn niet heel zakelijk of commercieel ingesteld. Deze stukken verkopen we aan vrienden en kennissen of  ze worden gebruikt voor een theaterstuk. Maar we willen nu wel dat meer mensen ons werk gaan kennen. Die caps zijn heel toegankelijk en ook wel hip. En ze zijn uniek, er zijn er geen twee hetzelfde. We willen ook kaartjes erop doen waarop met de hand geschreven staat waar de materialen vandaan komen. Dit is bijvoorbeeld een oude Kappa-trui, en hier een antiek stuk kant dat we helemaal dicht geborduurd hebben. Daar zijn we echt dagenlang mee bezig, het is echt haute couture.”

Ik zie ook sjaals en tassen hier in het atelier. Waarvan zijn die gemaakt?
Perdon: “De sjaals zijn gemaakt van panden van truien. Soms zijn dat gebruikte materialen maar ook bijvoorbeeld restpartijen kasjmier truien van echt geweldige kwaliteit die we opkopen. De sjaals zijn allemaal anders, maar er zitten vaak grafische patronen in. We maken ook tassen van materialen die we overal en nergens vinden, bijvoorbeeld van oude regenjassen. Kijk, de zak met gesealde rits zit er gewoon nog in. Zo leuk vinden we dat!”

Wat willen jullie bereiken met jullie merk?

Perdon: We willen caps, tassen en kleding met aandacht en liefde maken, en die dan verkopen. We hebben nog geen verkooppunten. Die willen we wel graag, maar het moet wel kloppen! Het is een ander soort mode, we willen niet meedoen met modetrends. Het is overigens niet expres onze insteek duurzaam te zijn door gebruikte materialen te gebruiken, we hebben gewoon allebei een liefde voor stoffen waar ‘iets’ mee is. Materialen die leven, die een verhaal hebben, die iets extra’s hebben.”
Martens: “Wij zijn wel sowieso altijd duurzaam geweest in ons werk, maar dat is voor ons normaal. We wilden nooit meedoen met kinderarbeid en slechte werkomstandigheden. Ons merk Pehron werd ook in Nederland geproduceerd. De caps nu zijn echt door ons handgemaakte one-of-a-kinds. De petten zien er soms wel fonkelnieuw uit, maar dan zijn ze wel gehaald uit items die al bestonden. Dat werkproces maakt de items bijzonder.”

 

EL TALLER DE BRUJO CAPS
VAN STREET TOT COUTURE

Uniek, uitgesproken en duurzaam. Amsterdamse designstudio El Taller De Brujo presenteert een serie petten vervaardigd uit gerecyclede materialen. De flat caps, in stijl variërend van street tot couture, vormen de nieuwste aanvulling in het steeds groeiende repertoire van El Taller.

De petten zijn vervaardigd uit materialen met een uiteenlopende geschiedenis. Zorgvuldig gekozen vintage materialen, gesneden uit sport tassen, couture kostuums, Japanse obi’s en jeans vormen de basis voor de caps. Met oog voor detail, goed versneden dessins en een perfecte make, worden deze materialen verwerkt tot een serie unica.

De serie neemt de klassieke flat cap als uitgangspunt, die op steeds verschillende manieren wordt ingevuld. Van meer sportieve versies tot luxe couture uitvoeringen.

De petten van El Taller De Brujo zijn verkrijgbaar via eltalleramsterdam.nl en hun atelier in Amsterdam. Prijzen variëren van €160,- voor de nylon sportscaps tot €690,- voor de uitgewerkte couture petten.

El Taller
El Taller De Brujo, spaans voor de tovenaar’s werkplaats, is een Amsterdamse ontwerpstudio opgericht door Hendry Perdon (1961) en Edu Martens (1961). Zij studeerden mode ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam en werkten vervolgens voor nationale en internationale modebedrijven. In 2007 richtten ze El Taller op, een studio voor hun eigen projecten. Hun werkzaamheden omspannen een breed spectrum: van patroontekenen en kostuumproductie tot schilderkunst en mode accessoires. Rode draad door hun werk is de constante herwaardering van bestaande materialen, die ze met zorg recyclen in hun perfect vervaardigde producten.

Tekst Schoon den Boer PR

 

EL TALLER – AMSTERDAM

Les propriétaires d’El Taller, Hendry Perdon et Edu Martens à Amsterdam ( El Taller signifiant « L’atelier ou Studio » ) ont créé une nouvelle ligne de costumes, adaptée pour les films et le théâtre…

Les deux hommes sont très précis et aiment créer des vêtements extrêmement bien ajustés. Leurs vêtements, réalisés dans des matières  solides et « rugueuses », ont une finition précise et soignée.

Hendry et Edu ont récemment créé des tabliers pour homme et femmes, disponibles sur commande, ainsi qu’une gamme de sacs et coussins. Allez les rencontrer à Amsterdam, ou jetez un oeil à leur site en ligne.

Leur Atelier n’étant pas un magasin, s’il vous plaît e-mailez pour voir leurs produits et prendre rendez-vous.

Site>>>

The owners Hendry Perdon and Edu Martens of El Taller ( means The Workshop or Studio ) in Amsterdam create next to a variation of nice products, tv-, film and theater costumes.

The 2 creative men are very precise and have an exquisite taste for combining and creating garments with a neat fit. They test their apparel and do several fittings to be sensible and sure a costume is 200% the thing they want it to be.

El Taller De Brujo makes it and you want to purchase it and be surrounded by their inspiring products. De Brujo ticks with his magic wizard wand and it has an El Taller feel. Their products are rough with a smooth finishing. Rei Kawakubo meets Phoebe Philo.

Recently the two men of El Taller created aprons for men and women and available to order per piece or a quantity and you can choose your own color. Besides the practical reasons I can see people wear them perfectly as a gown, or on top of a gents pantalon. There is art plus a whole range of bags and cushions available @ El Taller in Amsterdam.

The sorcerers of El Taller, visit them in Amsterdam or online. It’s like you can give your grandfathers garments and they will blow a new life in it. Their workshop isn’t a shop. Please email them if you want to see their products to make an appointment.

Website>>>

Gastronomie & Horeca vizier Juni 2015 (horeca vakbladen)